Thursday, December 24, 2009

Kelengkapan aku dalam seni digital

Thursday, December 24, 2009

Assalamualaikum kawan-kawan semua..sudah lama aku tidak menulis sebegini. Masih malas untuk menulis tetapi aku harus menulis untuk memperbaiki penulisan aku..huhu. Baiklah entri kali ini aku nak kongsi tentang satu benda yang sering kali digunakan oleh para ilustrator digital. Apakah benda yang berwarna perak di atas? saya rasa ramai yang tahu.. benda ini bukan penimbang berat badan tetapi dipanggil grafic tablet ataupun dalam bahasa melayu disebut pad grafik. Pad grafik ataupun tablet ini membolehkan anda melukis dan juga menulis sama seperti anda menulis di atas kertas. Kegunaannya juga pelbagai contohnya ia boleh digunakan dalam seni digital seperti membuat catan grafik, menyunting gambar, menulis dan juga tandatangan digital.





Gambar di atas merupakan tablet yang aku guna sekarang ini. Modelnya Wacom Bamboo Tablet Silver CTE650S. Berikut adalah spesifikasi tablet aku.

Bamboo Fun Silver small tablet with pen, mouse, and software. TABLET SIZE - 11.0"w x 2.85"h x 12.0"d ACTIVE AREA - 8.5"w x 5.3"d PRESSURE SENSITIVITY- 512 levels RESOLUTION - 2,540 lines per inch EXPRESS KEYS - 4 FINGER SENSITIVE INPUT- Touch Ring REQUIREMENTS - PC or Mac computer running Windows 2000, XP, or Vista (32 or 64-bit) or a Macintosh running Mac OS X 10.3.9+, Intel or PowerPC Processor. Also requires color display, powered USB port and CD/DVD drive.


post signature

9 comments:

Wan Nur Hanisah A.Halim said...

abg sifu!!!
wa tabik sama lu
wa suka la lu punya barang ni
baekkkk punyaaaaaa~
wa rasa cam lu bukan clasmate gua tp lu mcm a.samad said!!
hua3 ak tipO!!
kO da mcm bkn ckgu tp kerjaya kO adalah kartunis @ yg sewaktu dgnnya yg hanya perlu b'main dgn bnda2 sebegini setiap masa..

chaiyOk!!teruskan usaha brO!!

paan said...

haha terima kaseh dik esah..mngapa kau cakap bergitu..macam aku tua saja kau buat persamaan aku dengan a.samad said? hoho

aku minat membuat ilustrasi dan reka grafik tapi kerjaya tetap aku masih guru..

kau punya baik punyaaa macam bapuk la esah....ahahhahahahhahahaha

Cahaya Kekasih said...

hahahhaa..paan....dah macam a samad said lak bahasa ni...

corrections:

sebegini
begitu

para....para tu dah menunjukkan ramai....so no need to double it...
cth: para guru = guru-guru

fhm x?

btw..benda tu mesti mahal kan...huhu..bpe harga ek?

––––•(-•.cik.•-)•–––– said...

oo.
mende ni la..
adiahkan satu ntok next 13.8 ea??.
ha ha ha.

paan said...

huhu ok sifu..akan saya betulkan kesilapan minor saya..hehe..emm harganya? saya beli rm 365..itu pun sudah dapat tawaran paling rendah...

cik ann..nak hadiah ni? haha kalau berkemampuan saya belikan hahaha

Wan Nur Hanisah A.Halim said...

abg paan, sy mmg ske kawan ngn bapOk sb 2 sy ske ayt bapOk.kui3 ;p

eh2 abg paan ad ckgu bm slalo btOlkan kesalahan bg paan eh

paan said...

hooho naruhodo...hehe..ckgu bm tu sifu saya..dia yg ingatkan saya fasal kesalahan minor dalam penulisan saya..

adi-laa said...

helo helo ,may i ask you
how much the grafik tablet hah ? and where you bought it ? i like it ! interesting ! please reply at my blog okayyy :D

miSSera said...

bang long..klu nak beli ni bapa hinggit.. nak jugak..huhu..tapi xqeti melukis pon..

 
Sebuah blog seni P A A N A R T C R E A T I V E 2009-2014
MENGHAYATI DAN MENIKMATI HASIL KARYA INI ADALAH HAK ANDA [KESEMUA KARYA-KARYA INI ADALAH HAK CIPTA TERPELIHARA DILARANG SAMA SEKALI MENGAMBIL ATAU MENYELEWENG MANA-MANA KARYA TANPA KEBENARAN PEMILIK BLOG INI :) : TERIMA KASIH